مقامهای انگلیس گزارش دادهاند که بمب افکن ولکان XH558 این کشور روز یکشنبه 12 مهر آخرین پرواز خود را خواهد داشت تا برای همیشه بازنشسته شود. به این ترتیب دیگر هیچ بمبافکن ولکان با قابلیت پرواز در انگلیس وجود نخواهد داشت.
آخرین بمبافکن اتمی ولکان که قابلیت پرواز داشت قرار است برای همیشه به
نمایشگاه برود. این بمبافکن هر چند هیچ وقت به پای بمبافکنهای شوروی و
آمریکا نرسید اما بخشی از هویت نظامی انگلیسیها در جریان جنگ سرد به حساب
میآمد.
از زمان بازنشستگی ولکان یک نمونه از آن، ورژن بی.۲ با سریال
XH558 که «روح بریتانیا» نام گرفته بود برای نمایشهای هوایی فعال نگه داشته
شده بود اما این بمبافکن هم قرار است روز یکشنبه 12 مهرماه با آخرین
پرواز خود در انگلیس با پرواز وداع کند و خانهنشین شود. آورو ولکان یک
بمبافکن استراتژیک بال دلتای جت بود که از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۴ در خدمت نیروی
هوایی انگلیس بود.
کارخانه طراح این هواپیما آورو بود. از میان سه بمبافکن سری وی تولید
شده ولکان از نظر فنی پیشرفتهترین و به همین دلیل هم پرریسکترین هواپیما
بود. ولکان بی.۱ برای نخستین بار در سال ۱۹۵۶ به نیروی هوایی انگلیس تحویل
داده شد. تحویل ولکان بی.۲ در سال ۱۹۶۰ آغاز شد. بی.۲ دارای موتورهای
نیرومندتر، بال بزرگتر، سیستم الکتریکی و پادکار الکترونیکی بهتر بود.
تعداد بسیاری از آنها برای نصب موشک بلو استیل سازگار شدند. به عنوان یکی
از بمب افکنهای سری وی ولکان ستون فقرات نیروی بازدارندهٔ هستهای هوابرد
انگلیس در خلال جنگ سرد بود. گرچه ولکان برای حمل جنگافزار هستهای ساخته
شده بود، ولی توانایی انجام ماموریتهای بمباران غیرهستهای را نیز داشت و
در عملیات بلک باک در خلال جنگ فالکلند میان انگلیس و آرژانتین در سال
۱۹۸۲ به کار گرفته شد.
بعد از پایان نبرد فالکلند ولکان دیگر زمینگیر بود و در سال ۱۹۸۴ از خدمت خارج شد .
ارتش انگلستان تلاش کرد برای جبران کمبود سوخترسان دست به ارتقا شش فروند ولکان در نقش سوخت رسان با نام ولکان کا ۲ بزند که برنامه لغو شد. ولکان برای پرواز نمایشی تا سال ۱۹۹۳ پرواز میکرد و بعد از ان تا سال ۲۰۰۷ زمینگیر بود تا سرانجام یک ولکان دوباره برای پرواز نمایشی به خط پرواز برگشت. در کل بمب افکن ولکان هرگز در حد بمب افکن های شوروی و آمریکا در ان زمان نبود.